Hvem var Aleister Crowley?

Fænomenet, guddommen, bjergbestigeren og magikeren Aleister Crowley var en af det 20-århundredes mest sammensatte personligheder, og i sin levetid blev han først beundret, siden frygtet og tilsidst stigmatiseret af den offentlighed, som han i årtier havde udfordret med sit konfronterende væsen og sine kontroversielle holdninger. Han gned skuldre med kunstnere som Oscar Wilde, Augustus John og Rodin, lagde ifølge mange den ideologiske grundsten for ungdomsoprøret og var en direkte inspirationskilde for bands som Led Zeppelin, Black Sabbath og David Bowie. Sidenhen er han gået i glemmebogen og huskes i dag bedst for sine tarotkort og titlen som ”Den ondeste mand i verden”. Crowley døde som heroinmisbruger, alene, glemt og syg på et lejet værelse i Essex et par år efter 2 verdenskrigs sidste krampetrækninger, men undervejs havde han levet et usædvanligt liv i konstant kamp med konventionerne og sine egne, indre dæmoner.

Bag maskerne

Crowley bar mange masker og anså sig selv som både mand og kvinde, voksen og barn, dyr og menneske, slave og herre. I intense perioder med krævende ritualer og store indtag af stoffer havde han af og til svært ved at skelne mellem maskerne og sin egen kerne, men ifølge Crowley selv bestod hans grundlæggende identitet af en guddommelig energi, der stammede fra den ægyptiske guddom Horus, og som var rejst op igennem tiden og endelig skulle manifestere sig i skikkelse af reinkarnationen Aleister Crowley. Undervejs havde han blandt andet været ypperstepræst i Ægypten under det 24 dynasti, troldmanden Cagliostro i det 17 århundrede, den lystne pave Alexander den 4 og mystikeren Elias Levi. Horus’ magt kulminerede da Crowley i 1920 grundlagde The Abbey of Thelema i fiskerbyen Cefalu, og i de næste 3 år forsøgte at udbrede syn nye tro, Thelemas Lære, fra sit hvidkalkede bondehus på Sicilien. Dødsfald, ufred, fattigdom og narkomani satte i 1923 en stopper for projektet, og historien spredtes til verdenspressen. Aleister var nu jaget vildt i hele Europa, kun fulgt af få venner og sin Skarlagne Skøge, konkubinen Alostrael aka Leah Hirsig, der på vejen måtte slippe sit Bæst for selv at overleve. Derfra fortsatte Crowley videre, lukt ind i det maniske og selvdestruktive livshjul, som skulle blive hans bane.

At gå over på den mørke side

Edward Alexander Crowley blev født den 12 oktober 1875 i Warwickshire og voksede op i det fundamentalistiske, kristne trossamfund omkring Plymouth Brethren-kulten. Faderen Edward var en velhavende ingeniør, som Crowley mange steder hævdede at elske, men også frygtede, mens hans moder, Bertha Crowley, gav ham det øgenavn, som senere skulle blive en af hans mest brugte titler: The Beast 666, efter Udyret i Apokalypsen.

Skolegangen var hård. Crowley blev flere gange straffet for uregerlighed ved at leve på vand og brød i skolens kælder, og som 14 årig henretter han en kat på ni forskellige måder. Crowley begynder som teenager at stille spørgsmålstegn ved de grundlæggende teser i Biblen, og det er omkring dette tidspunkt, at Crowley i sin selvbiografi fortæller, hvorledes han i 1887, uden nogen nævneværdig grund ifølge ham selv, ”gik over på den mørke side.” Det skulle blive starten på et livsforløb, hvor Crowley konstant prøvede sine egne grænser af, dels ved at studere okkultre mestre og udføre komplicerede, esoteriske ritualer, dels ved at eksperimentere med stoffer og sin seksualitet, og dels ved som en af de første englændere at prøve kræfter med Himalayas højeste tinder. Således klatrede han og den verdensberømte bjergbestiger Oscar eckenstein mod både K2s og Katchenjungas tage i henholdsvis 1902 og 1904, hvoraf den sidste krævede 3 liv før de måtte give op.

På sporet af sin skytsdjævel

Crowley havde startet sin uddannelse som jurist på Cambridge University, men færdiggjorde aldrig sine studier. Istedet ville Aleister være magiker, og da han var ud af en formuende slægt kunne han både opretholde en boheme-livsstil og en esoteriske karriere i et England, hvor anderledes trosretninger og hemmelige loger var begyndt at skyde op overalt i London. Ordenen The Golden Dawn optog ham som medlem i 1898, og Crowley steg hurtigt op igennem de mange grader, der skulle udvikle ham fra elev til fuldt uddannet troldmand. En af nøgleopgaverne for Crowley var igennem besværgelser, trancer og mantra’er at få kontakt til sin skytsdjævel, den entitet, der ifølge The Golden Dawn er nødvendig for at kunne ledsage og guide enhver magiker i hans uddannelse og videre karriere. Crowley prøvede ihærdigt men frugtesløst at få kontakt igennem udmattende ritualer i sit nyerhvervede hus, Boleskine House, ved bredden af Loch Ness, men opnåede kun at fremmane flakkende ånder og spøgelser, der i stedet for at afklare troldmanden in spe turede rundt i landsbyen og skræmte de lokale fra vid og sans.

Aiwass og Lovens Bog

I starten af 1900-tallet begynder både Crowleys privatliv og magiske ambitioner at tage fart: han gifter sig med den irske Rose Kelly i hvad der egentligt er et fornuftsægteskab, men hurtigt udvikler sig til en passioneret affære, hvor kvinden, der ifølge Crowley selv ikke havde skyggen af okkulte anlæg, begynder at høre stemmer og falde i trance. Den magiske energi manifesterer sig flere gange med Rose som medie under deres bryllupsrejse, og da Crowley og Rose tager videre til Cairo i 1904, sker der et gennembrud i hans søgen efter sin skytsdjævel: Inspireret af byens energier og nærheden til faraoernes ældgamle, allegoriske verden, der altid har fascineret Crowley, opbygger han et tempel i sin lejlighed hvor han påkalder sig flere ægyptiske guder. Rose reagerer den 18 marts ved at fortælle, at Horus kalder på ham, og at gudernes solhverv er nær. Hun leder Crowley til et nærliggende museum og viser ham en 2600 år gammel stele med nummeret 666 i museumskataloget. Crowley ser dette som et tegn, og senere, den 8 april, sker gennembruddet: Crowley får kontakt med sin skytsengel, entiteten Aiwass, der dukker op på hans hotelværelse og henover de næste 3 døgn dikterer Lovens Bog for Crowley, der skriver alt ned i trance. Aiwass agerer Horus’ sendebud og fortæller, at Crowley er profeten, der skal lede menneskeligheden ind i den nye tidsalder, Horus’ Æon. ”Gør hvad du vil skal være hele Loven” er credo’et for Thelemas Lære, hvis principper Lovens Bog udstikker, og udråber som den nye æons religiøse udgangspunkt.

Thelemas Lære

Sat op mod Aleister Crowleys betragtelige ego og opmærksomhedskrævende natur kan det undre, at Crowley kort tid efter helt syntes at glemme Lovens Bog. I flere år efter oplevelserne i Cairo og den ellers længe ventede manifestation af hans skytsengel virker det som om, at Crowley helt ignorerer skriftets eksistens. Istedet kaster han sig ud i strabadserende bjergbestigninger, eksperimenterer med rusmidler så som hash, kokain, peyote og opium og får et stadigt mere anstrengt forhold til sin kone Rose, hvis alkoholisme han i 1907 anklager for at være skyld i deres datter Nuit Ma Ahathoor Hecate Sappho Jezebel Liliths død. Samme år føder hun ham en ny datter, men nu er ægteskabet allerede i opløsning. 1907 er også året, hvor Aiwass atter kontakter Crowley, og dikterer 2 nye værker for ham. I 1909 finder Crowley ved et tilfælde Lovens Bog frem på loftet i Boleskine og erkender nu, at Thelemas Lære må være den skinbarlige sandhed. Crowley bryder nu endegyldigt med The Golden Dawn, skilles fra Rose og grundlægger ordenen A.A., en syntese af elementer fra The Golden Dawn og Thelemas lære.

Ordo Templi Orientis

Kabbalisme, sadomasochisme, homosexualitet og yoga præger Crowleys liv i årene fra 1909-11, hvor han inspireret af sine rejser til Østen inkorporerer tantriske sex-elementer i sine magiske ritualer for at avancere i udviklingen som troldmand. Han udvider sin praksis ved at drage til Algiers ørken med sin discipel Neuberg for at fremmane dæmoner fra den Enochinske magi-tradition. Under opholdet i ørkenen benytter Crowley sig af både blodofringer og sex-magi med Neuberg for at få dæmonerne i tale, og da han senere udgiver Neubergs nøje optegnelser af forløbet i sit eget tidsskrift The Equinox, skaber det furore hjemme i London. Crowleys berømmelse vokser da han sammen med et stødt stigende korps af følgere iscenesætter okkulte ritualer rundt omkring i byen. Han får også kontakt med den tyske okkultist Theodor Reuss som leder ordenen Ordo Templi Orientis (OTO), og Reuss udnævner Crowley til leder af den britiske gren af ordenen, Mysteria Mystiica Maxima, under navnet Baphomet.

Magiske ritualer og narkomani

Fra 1912-1914 befinder Crowley sig både i London, i Moskva og Paris, hvor han dels arbejder med erotisk poesi, bøger og magiske traktater – Crowley tilføjer blandt andet et ritual om anal sex til de protokoller, som elever i OTO skal følge for at kunne opstige til den 11 grad i ordenens magiske uddannelsessystem, og tilfører elementer fra Frimurerordenen, hvilket skaber ham nogle fjender – dels udfører han stadigt flere ceremonier med Neuberg som assistent. I Crowleys lejlighed i Paris fremmaner de blandt andet Merkur og Jupiter under stærk påvirkning af hårde stoffer, og netop en øget brug af sex magi kombineret med stoffer er markant for denne periode i Crowleys liv. OTOs fokus på brug af sex og masturbation som en måde at komme i kontakt med åndeverdenen på appelerer til Crowley, som også forfiner Lovens Bog og Thelemas Lære i disse år.

Leah Hirsig og gensyn med tidligere liv

I 1914 tager Crowley imidlertid båden Lusitania til USA og bliver her indtil slutningen af 1 verdenskrig: arven fra hans far er efterhånden brugt op, og han må tjene sine egne penge, blandt andet som skribent på den amerikanske udgave af Vanity Fair. Crowley bruger også megen tid på sin magiske dagbog, hvori han sirligt optegner sine seksuelle eskapader med både high society-kvinder, prostituerede og mænd fra byens tyrkiske hamman, samt flirtede med det politiske miljø, hvis grænser var blevet skarpt optrukne under krigen. Crowley lod til at støtte Tyskland og blev derfor af mange anset for at være en landforræder, men mange mener at han i stedet arbejdede som en dobbeltagent for den britiske efterretningstjeneste, for hvem han skulle infiltrere Tysklands operationer i New York. De sidste år af Crowleys USA-ophold præges især af 2 vigtige begivenheder: dels tager han på magisk retreat på Esopus Island i Hudson floden udenfor New York, hvor han flere steder overmaler klipperne med thelemitiske slogans og har flere åndelige åbninger, hvor det lykkes ham at skue ind i sine tidligere liv som Pave Alexander den IV, magikeren Cagliostro og den franske mystiker Eliphas Levi. Disse oplevelser bekræfter og underbygger hans identitet som troldmand og den genkomne Horus. Dels møder han den 26-årige østrig-amerikaner Leah Hirsig, som han efter blot et par nætter ophøjer til Den Skarlagne Skøge – kvinden, med hvem han igennem seksuelle ritualer og ceremoniel magi vil grundlægge den nye verdensorden, Thelemas lære.

Thelemas kirke og Cefalu

Crowleys hidtidige udvikling som magiker var kulmineret med manifestationen af hans skytsengel, entiteten Aiwass, og dennes diktering af Lovens Bog 16 år tidligere. Men nu skulle Aiwass’ samarbejde med Crowley stå sin prøve, da Aleister besluttede sig for endegyldigt at overgive sig til Lovens Bog og dens forudsigelser og i 1920 drog til fiskerbyen Cefalu på Sicilien for at grundlægge sit spiritum santum. Her skulle de folk, der havde lyst til at forfølge en anden livsforløb end den konventionelle studere Lovens Bog, Crowleys skrifter, dyrke yoga, meditation og magi for tilsidst at finde deres egen, sande vilje – deraf ordet Thelema, som betyder vilje på græsk. ”Hver en mand og kvinde er en stjerne”, sagde en af linjerne i Thelemas Lære, og Crowley skulle være planeten om hvilken alle hans disciple skulle kredse for at opnå denne ultimative frihed. Med sig havde Crowley Leah Hirsig, Leahs barn Hansi, guvernanten Ninette Shumway og dennes dreng Edward, samt naturligvis Aiwass, som Crowley flere gange påkaldte få at få råd og vejledning. I sin magiske dagbog, som Crowley havde ført lige siden han påbegyndte sin karriere udi det okkulte, ser man Aiwass som en dobbeltsidet figur, som Crowley både frygter og elsker, opsøger og støder fra sig. Denne kamp foregår dog i starten på et subtilt niveau, og det første år i templet bliver travlt, med masser af disciple, som ankommer fra hele verden, og oplever en anderledes hverdag med tilbedelse af solen, instruktioner i magiske ritualer, meditation, lange gåture og indtagelse af stoffer. Som tiden går bliver Crowleys skelnen mellem den fysiske og den åndelige verden imidlertid mere diffus, og ofte må han lede forgæves efter Aiwass i sine hallucinationer. Tiden i templet udvikler sig tilsidst tragisk, med død, intriger og sygdom: værst af alt dør først Poupee i 1920, Leahs og Crowleys lille spædbarn, og Raoul Loveday i 1923, en af Crowleys mest dedikerede følgere, som efter blot et par måneder i templet sammen med sine kone Betty May dør af tarmbetændelse, muligvis efter at have drukket vand fra en forgiftet kilde i Cefalus bagland. Dødsfaldet får verdenspressen, der på trods af afstanden har holdt øje med Crowleys bataljer på Sicilien, til at gå amok, og Crowley og Leah udvises af Italien af det nytilkomne fascistiske regime. Begge er forkomne og syge af alt for mange stoffer da de flygter til Palermo for at tage båden mod Tunis, men værst har Crowley det: i sit mislykkede forsøg på at udbrede Thelemas Lære fra bondehuset på Sicilien frygter han at Aiwass har forladt ham, og angsten skal vise sig at være begrundet.

Tiden efter Cefalu

Mens de tilbageblevne disciple prøver at føre det hellige arbejde videre i templet på trods af fattigdom, gæld og narko-abstinenser, sejler Crowley og hans skarlagne Skøge til Tunesien, hvor de sammen hutler sig igennem en plaget tilværelse i rendestenen, i ørkenen og på skimlede hotelværeler. Crowley prøver forgæves at lægge sit massive heroin- og kokainmisbrug bag sig, men opretholder på trods af sygdom og adskllige operationer en regelmæssig, magisk sex-praksis med især unge mænd og en ny, Skarlagen Kvinde, Dorothy Olsen. Crowley har problemer med at påkalde sig Aiwass, og i 1925 kommer det til et endeligt brud med Leah Hirsig. I breve og dagbøger mærker man Crowleys ærgrelse over, at Thelemas Lære ikke udbredes hurtigt nok, og man fornemmer hans snigende tvivl om, hvorvidt han vitterligt er den rette til at løfte Det Store Værk og ordene i Lovens Bog. ”Jeg er måske for meget menneske, alt for meget menneske i min guddom”, skriver han desillusioneret. Crowley er dog stadigvæk leder af den britiske afdeling af OTO og hævder samtidigt at være overhoved for hele ordenen, men udfordres nu af sin tyske pendant, Heinrich Tränker. Flere højtstående medlemmer af OTO støtter Crowley som leder, hvilket skaber en dyb splittelse i ordenen. På trods af uroen skriver Crowley i disse år nogle af sine vigtigste bøger, blandt andet Magick in theory and Practice, og i 1936, the Equinox of the Gods. Men han er i pengenød, og lever kun af donationer fra spredte venner i det okkulte miljø, alt imens han bor i Berlin, Paris og tilsidst London. Her lever han i de sidste år på et lejet værelse i Sussex men holder kontakt med flere OTO medlemmer, blandt andet tyske Karl Germer og Frida Harris, i samarbejde med hvem han lavede sine berømte tarotkort. Den 1 december dør han af bronchitis og følgesygdommene fra sit narko-misbrug, begravelsen holdes i Brightons krematorium, og skaber furore i pressen, der mener at den blev afholdt som en sort messe. I virkeligheden spredtes noget af hans aske over saltvandet, Crowleys eget digt ”En hymne til Pan” blev læst op, og bagefter blev urnen sendt til Karl Germer i USA, som nedsænkede troldmandens jordiske rester i sin private have.